יום שבת, 21 באוגוסט 2010

מודלים של מוסדות וירטואליים


לימודים באינטרנט הנקראים גם למידה מקוונת, E- Learning, החלו לתפוס תאוצה בשנים האחרונות, עם כניסתו של הפס המהיר, אפשר להכניס חומרי מדיה ואף לנהל שיחות וידאו איכותיות לשם העברת חומרי הלימוד.
במסגרת הקורס 'הבטים בין לאומיים', קראתי את המאמר של
Farrel, G.M. (1999) The Development of Virtual  Education
המאמר מביא את מסקנות המחקר שנערך במקומות שונים בעולם שבהם מתקיימת למידה ווירטואלית (קישור לפוסט). המאמר מציג דו"ח בין לאומי, שמטרתו להראות מודלים שונים של חינוך וירטואלי בעולם.

המודלים של הוראה וירטואלית:
1. למידה לאורך החיים- הנושא של רכישת ידע הוא חשוב וחיוני בעולם הגלובליזציה. מי שרוצה להתקדם צריך תמיד לקרוא וללמוד  כיוון שתמיד יש שינויים והשינויים גדולים. יש דרישה מצד הציבור לקורסים, הכשרות מקצועיות ורכישת ידע לאורך החיים בתחומים שונים.לכן יש עליה גבוהה לדרישה למוסדות הוראה שמספקים שרותי העברת ידע ומיומנויות, לאו דווקא בחינוך הפורמאלי, אלא גם במקומות פרטיים כגון: בנקים.
2. פתיחת חומרי לימוד אקדמיים- פיתוח חומרי ידע ופרסומו באינטרנט, כך שכל אזרח יכול להשתמש בו ללא תשלום. למשל:( MIT -(Massachusetts Institute of Technology היתה הראשונה שפתחה את כל הנושא של ידע פתוח כך  שכל אחד יכול להינות מהם. גם  ( OER -(Open educational resources  מפתחים חומרי למידה לרשות הציבור לצרכי הוראה ולמידה: ספרי לימוד, וידאו ועוד.
3. הקמה של מוסדות חדשים ללמידה מרחוק שעובדים כספקי משנה של ארגונים מסורתיים. הקמת מוסדות 'בת', של מוסדות שמלמדים בשיטה המסורתית. כלומר, שלוחות של מוסדות אקדמיים.
4. מוסדות אקדמיים חדשים שמאפשרים לימודים אקדמיים רק במקצועות מסוימים, מקצועות שהם מבוקשים והם מפתחים קורסים/ לימודים אלו למטרות רווח.

המוסדות הוירטואלים, מאפשרים ללומדים לרכוש את הידע והמיומנויות במסגרת יום העבודה, ע"י מוסדות פרטיים שמגיעים ללמד אותם במקום העבודה או מהבית, בזמנם החופשי.

לדעתי, בעולם הגלובלי חשוב וטוב שישנם מוסדות וירטואליים שמאפשרים לכל אחד ללמוד ולהתקדם בקצב שלו, להעשיר את הידע ולפתח מיומנויות. אך על מנת להצליח בסגנון למידה זה צריך משמעת עצמית גבוהה וצריך להקדיש המון זמן בעבודה במחשב על מנת לעמוד בלוח הזמנים ולסיים בהצלחה את הלימודים.

לאלו מכם שחושבים ללמוד  בדרך וירטואלית, ב-ה-צ-ל-ח-ה-!

תגובה 1:

  1. הי דגנית
    סקרת יפה את המודלים של למידה וירטואלית. אני חושבת שהנקודה הרביעית שציינת עדיין צריכה להתפתח, למרות שכבר ישנם אוניברסיטאות שפותחים רק חלק מהקורסים וישנם את כולן. אני גם הייתי חושבת על מתן אפשרות להגיב בקורס שצפיתי בו באינטרנט כדי לפתוח דיון עם המרצה ולא רק לשמוע ובזה מסתיים השיעור, כך אין הפרייה הדדית והסטודנטים החלשים נופלים פה, כי או שאינם מבינים את השפה או שיש להם הרבה שאלות שלא יוכלו לקבל עליהן תשובה מהמרצה.

    השבמחק