יום שבת, 21 באוגוסט 2010

גלובליזציה של החינוך


גלובליזציה היא התרחבות של קשרים בקצב מהיר בין מדינות בתחומים שונים: כלכליים, פוליטיים, חברתיים, תרבותיים.
קשרים אלו מביאים ליצירת קהילה רחבה המשולבת בשוק אחד הפועל כיחידת עבודה אחת.
ככל שיש יותר תחרות בין הארגונים השונים יש יותר שיתופיות כגון שפה משותפת, אותו מידע המביא את אותם תכנים ומסרים וכדו'. לכן צריך להרגיל את הילדים לסביבה זו וללמדם לגלות הבנה רב תרבותית.
הזרם המרכז בסוציולוגיה, מייחס את תהליך הגלובליזציה לשינויים הטכנולוגיים בתחום המחשוב והתקשורת. רוב התוצרים המשתתפים בשוק הגלובלי הם מוצרי מידע שניתן להעבירם ממקום למקום בכל זמן וללא עלות.
בזכות הקשרים שמעניקות הטכנולוגיות הדיגיטליות גם החינוך מושפע מהגלובליזציה.
המידע איננו עוד הון אנושי, כל אחד יכול להגיע אליו מכל מקום ובכל זמן.
תפקיד מערכת החינוך להכשיר את התלמידים לשילובם בעולם הגלובלי ולא רק בחברה הלאומית. האינטרנט מאפשר לצוות המורים ולתלמידים יצירת קשרים עם אנשי חינוך ותלמידים ממדינות אחרות ויבשות אחרות, דרך היוצרת שיתוף בדרכי הלמידה וההוראה.
מה ניתן לעשות בכדי להכין את הבוגר למשק הגלובלי?
1. יכולת שיתוף פעולה בתוך צוותים ובין תרבויות. יש לאפשר לצוות ביה"ס לקבוע את תוכנית הלימוד, כיוון שהם מכירים   את התלמידים ויודעים מה הם צריכים ללמוד.
2. יכולת לפתור בעיות וסכסוכים- נושאים חשובים שכדאי ללמד את התלמידים. בעולם הגלובלי הקשרים הם בין לאומיים, חשוב וחיוני לדעת להסתדר זה עם זה.
3. הקניית אוריינות טכנולוגית במקום הדרישה לקבלת הישגים גבוהים במבחנים שספק אם יסייעו לתלמיד להצליח בעולם הגלובלי.
המורים צריכים לאמץ שיטות הוראה אחרות: למידה עצמית, למידה מקוונת. המידע כל הזמן מתחדש ולכן צריך להקנות לתלמידים מיומנויות למידה שיעזרו לתלמידים ללמוד בכל זמן.
4. העולם הגלובלי אינו יציב .על מנת להצליח להשתלב בו צריך נכונות ליזום, ליטול סיכונים ולחשוב באופן יצירתי.
יש שרואים בגלובליזציה קריסה תרבותית, אינם רוצים להחליף את המסגרת המקומית במסגרת העולמית, הם רוצים לשמור על מסגרת מסורתית ולשמר את התרבות המקומית.
לדעתי, יש לשלב בין הגלובליזציה לגלוקליזציה (תרבות מקומית).
ההשפעה של הגלובליזציה בעידן הטכנולוגי של ימינו היא בלתי נמנעת בכל תחום בחיי היומיום.
השינויים בעולם הגלובלי גדולים ומהירים ואנו מחויבים להכין את תלמידינו להשתלבותם בעולם זה, יחד עם זאת לשמור על יופי הייחודיות של כל לאום: תכני הלימוד, תרבות, חגים וכו'

תגובה 1:

  1. דגנית הי
    באמת השינוי הכלכלי בכל העולם בכיוון של כלכלת מידע הביא תקווה שאינטלגנציה מרובה וראייה גלובלית יאפשרו לדורות החדשים ללמוד ביתר עצמאות, להיות יצירתיים ולהסתגל לסביבה המשתנה. בתיה"ס בכל רחבי העולם מנסים כיום לשנות את השיטות והיעדים בהוראה בהתאם לעידן החדש.
    יין צ'אנג אומר שהחזון שלו הוא:
    1. שכל התלמידים ייעשו מרובי אנטיליגנציות- כלומר תנתן להם הזדמנות מלאה ללמידה עצמית ולהגשמה.
    2. כל המורים ייעשו מרובי אנטיליגנציות- כלומר עם תלמידיהם יחלקו יחד את שמחת הלמידה וההוראה ויוסיפו ללמוד ולהתפתח מבחינה מקצועית לאורך כל החיים.
    3. כל בתיה"ס ייעשו למרובי אנטיליגנציות- כלומר כל המחנכים והמורים יהיו נחושים לתרום לתהליך זה בהוראה, בתוכנית הלימודים ובשיטות ההוראה וליצור הזדמנויות למידה והתפתחות לא מוגבלת לתלמידים לאורך כל חייהם בחלקים שונים של העולם במאה החדשה.

    השבמחק