יום ראשון, 2 בינואר 2011

SECTIONS

בקורס הערכת טכנולוגיות ידע נתבקשנו לבחור כלי טכנולוגי ולשלבו בארגון חינוכי אותו אנו מכירות היטב באמצעות יישום מודל SECTIONS של Bates & Poole, 2003.                                                                
עמיתתי ואנוכי, בחרנו להכניס את הבלוג לבית ספרינו במטרה לשפר את תהליך ההוראה ובכך גם את תהליך הלמידה. הבלוג הוא קל לשימוש, זמין וחינמי. ניתן לערוך בו תכנים ולעדכן אותם מבלי להיות מיומנים בשפת תכנות. הבלוג תומך בלמידה אישית ובלמידה שיתופית מחוץ למסגרת בית הספר. כמו כן, הבלוג מעודד מוטיבציה לכתיבה ולתקשורת בין התלמידים לבין החומר הנלמד, בין התלמידים לחבריהם ובין התלמידים למורה ואף לסביבה רחבה יותר. לבלוג תרומה חשובה בשיפור מיומנויות האוריינות ומהווה תשתית לפיתוח כישורי שפה וחשיבה כגון: ביקורתיות, הסקת מסקנות, הבעת דעה, רפלקציה.
מודל ה- SECTIONS שפותח ע"י בייטס (1988) ולאחר מכן ע"י עידן (1995) סייע עבורנו בקבלת החלטת הכנסת הבלוג לבית הספר, שהוא תהליך מורכב הדורש התחשבות במספר רב של פרמטרים, אפרט בקצרה:    
STUDENTS- סטודנטים: בבחירת הכלי הטכנולוגי התייחסנו לדמוגרפיה של התלמידים.
הבלוג נותן מקום להבדלים בין תלמידים ביחס ללמידה: התלמידים יכולים לשלב סרטונים, תמונות, דיאגרמות, הרצאות שמע, פורמים לדיון, בבלוג וכך כל תלמיד מתחבר לסגנון הלמידה שלו.
EASE OF USE and RELIABILITY - קלות השימוש ואמינות: ההתחברות לבלוג היא פשוטה והשימוש בו הוא קל ונוח. לבלוג מבנה לינארי פשוט המקל על ניהול של דיון כיתתי והוא כולל מערך הודעות ודיונים משורשרים (הודעה- תגובה).
COSTS-עלויות: התוכנה חינמית ללא כל עלות וכן העלאת חומרים והעברתם.
TEACHING And LEARNING -  הוראה ולמידה : הבלוג של המורה מהווה ציר מרכזי לכתיבת הפוסטים של כל התלמידים. התלמידים יתמקדו בכתיבה תוך התייחסות לתוכן שהמורה מבקש ע"י טקסטים, סרטונים, תמונות, וידאו, קישורים למקורות אחרים, דיונים.
INTERACTIVITY- אינטראקטיביות: בבלוג התלמיד חייב להיות אקטיבי ולהתייחס לחומר הלימודי באופן אישי. למורה אפשרות לתת משוב לכל תלמיד בכל שלב עבודתו ובכך פותח ערוצי הידברות אלטרנטיביים בין המורה והתלמידים.
ORGANIZATIONAL- נושאים ארגוניים: השימוש בבלוג בעיקרו מטלה ביתית. מס' שיעורים בבית הספר יוקדשו ללמידת השימוש בבלוג ולאחר מכן תלמיד שיזקק לסיוע נוסף יוכל לשאול בפורום.
NOVELTY- חדשנות חינוכית: הבלוג הוא טכנולוגיה אמינה ולא קשה לשימוש ולכן קריטריון החדשנות לא חשוב עבורנו בבחירת הכלי ביחס לפוטנציאל של השימוש בכלי זה.
SPEED- מהירות: העבודה בבלוג היא גמישה, ניתן לעדכן בכל עת, צורכת מעט זמן יחסית בהכנה מוקדמת של המשימות.
אין לי ספק שכל מי שיתייחס למודל ה-  SECTIONS יצליח בהטמעת הכלי הטכנולוגי שיבחר.
את המאמר בשלמותו ניתן למצוא במקור הבא:
Bates A. W., & Poole, G. (2003). Effective teaching with technology in higher education: Foundations for success. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Pp. 75-105

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה