יום שני, 3 בינואר 2011

מורה או חבר בפייסבוק?


בכתבה שהתפרסמה בידיעות אחרונות, 24 שעות בתאריך ה- 3.01.2011 'המורה עשיתי לך like' עולה הבעייתיות של רשת הפייסבוק שמטשטשת את הגבולות שבין מורה לחבר. פעם הקשר בין המורה לתלמיד היה רק בין כותלי בית הספר והיום בזכות הרשתות החברתיות אין לקשר גבולות של זמן ומקום. התלמידים והמורים יכולים לתקשר בכל זמן ובכל מקום אם ירצו.
בכתבה הועלו מספר דעות בעד ונגד חברות בפייסבוק בין מורים לתלמידים.
לדעתי תלמיד לא יכול להיות חבר. כשמורה הופך לחבר ברשת ווירטואלית יהיה קשה לו לשדר סמכותיות בין כותלי בית הספר כיוון שלתלמידים קשה לעשות את ההבחנה בין פעילות של אחר שעות הלימודים הפורמליים לפעילות הבילתי פורמאלית ברשת חברתית.
התחברתי מאוד לדרך של הרב יואל סגל, מישיבת נחשון שפתח דף פייסבוק כיתתי שבו החברים והמורים מתקשרים אחד עם השני בנושאים שונים: לימודיים וחברתיים ובכך ניצל את יתרונות הפייסבוק.
תפקידינו המורים לעשות שימוש מושכל בכלים הטכנולוגיים ובכך לחשוף את התלמידים גם לאפיקים חיוביים יותר שהכלי מציע ומאפשר מבלי לפגוע בפרטיותו של אף אחד מהצדדים.
מה דעתך, בעד הצעת חברות לתלמידים בפייסבוק או נגד?

לכתבה במלואה: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4008228,00.html

3 תגובות:

  1. הי דגנית !
    כותבת מירב ממגמת מנהל בחינוך לתואר שני מהמרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה . במסגרת לימודי בקורס תקשוב התבקשתי להגיב בבלוג מרשימת בלוגים נתונה .בחרתי בבלוג שלך מאוד עניינו אותי הכתבות שלך וזו באמת מהנושאים היותר בוערים . אני באופן אישי חושבת שהרשת החברתית הזו לא מתאימה כלל למורים מעצם העובדה שהיא פרוצה לכל העולם ותלמידים עושים בה שימוש לא ראוי .שמעתי גם אנשי חינוך שטוענים שבדרך זו הם יכולים לעקוב אחר תלמידיהם גם בשעות הפנאי ולא במסגרת לימודים . אני חושבת שאין לכך מקום תלמידים לא יודעים לעשות הפרדה בין רשת חברתית לבין שעות חינוך פורמליות - מורה הוא חבר !!! יפה הרעיון של הרב שפתח קבוצה לחברי הכיתה והוא שותף ובה מעלים רעיונות נושאים לדיון מעלה קצת את הערך של הפייס...חוץ מהחווה והגינה ואיך אני מרגשי עכשיו ומה אני חושב ... שאין לי מושג מה הם נותנים לתלמיד...מצפה לתגובתך ואמשיך להכנס ולקרוא מהגיגייך הנעימים
    מירב

    השבמחק
  2. מירב שלום,
    שמחה לשמוע שהתחברת לנושאים בבלוג. כמו שכתבתי, תפקידינו המורים לתת ערך מוסף לכל דבר שהתלמידים מכירים ויודעים. תמשיכי לבקר....
    דגנית

    השבמחק
  3. הי דגנית
    הכתבה מאוד עניינה אותי משום שמצד אחד היא מראה איך ניתן לקחת כלי טכנולוגי ולהופכו לדבר מציצני, ללא גבולות ואף פוגע ומצד שני לכלי נהדר לשימוש ההוראה והלמידה. מאוד התרשמתי לטובה מהדרך בה בחר המורה מנחשון להשתמש בפייסבוק לצרכי ההוראה ולא לצרכים אישיים- כך לפי לדעתי יש לנהוג! יש להזהר לא לגלוש לרובד הפרטי והאינטימי. בין המורה לתלמיד חייב להיות גבול אדום שאסור לחצות בין אם זה בפייסבוק ובין אם זה בכיתה. למערכת ללא גבולות ברורים ישנן סכנות וטוב שמשרד החינוך החל לגבש כללים לפייסבוק.

    השבמחק