יום שישי, 24 בדצמבר 2010

בכתיבת מטרות לימודיות נתחיל מהסוף


בכתיבת מטרות לימודיות נתחיל מהסוף כלומר, נקבע מטרות לימודיות לפני שנתכנן את השיעור. המטרות צריכות להיות מדידות ושניתן יהיה לבדוק אם השגנו את המטרה. קביעת המטרות הן למורה ולתלמיד כאחד.
למורה:
1. המטרות הן אמצעי לבקרה על השיעורים. המורה בודק אם הקנה את כל
מה שתכנן והשיג את המטרה.    
2. המטרות עוזרות למורה בבחירת דרכי הוראה. דוגמא: אם המטרה שלי שהתלמיד ידע את מושגי המעגל, אצטרך לבחור דרך הוראה חזותית ולהגיע לשיעור מוכנה עם אמצעי עזר.
3. המטרות עוזרות בבניית כלי הערכה בתום תהליך הלמידה: עבודה, מבחן.
אם המטרה שהתלמיד יתרגל נושא שנלמד בכיתה, אחלק דף עבודה ואם המטרה שידע את החומר הנלמד אבחן אותו.
4. המטרות עוזרות למקד את ההוראה. המורה יודע בדיוק מה עליו ללמד וכך זמן השיעור מנוצל במלואו.
לתלמיד:
המטרות מגדירות לתלמיד את המצופה ממנו להשיג מהלמידה בשיעור, היא ממקדת אותו.
אם אחת ממטרות השיעור היא: התלמיד יפתור תרגילי חיבור וחיסור שברים פשוטים, התלמיד יבין שהוא צריך להשתמש בכללי החיבור והחיסור בלבד, התלמיד ממוקד.
בתחילת כל שיעור אני אומרת לתלמידיי את הנושאים שנלמד במהלך השיעור ובכך התלמידים יודעים למה לצפות ואני צריכה לעמוד ביעדים/ במטרות שהצבתי.

תגובה 1:

  1. הי דגנית
    אני באה מתחום החינוך המיוחד והחינוך הרגיל. ואני מרגישה שכתיבת המטרות כפי שציינת מאוד חשוב. אני בתחילת כל שיעור כותבת בצד הלוח ואומרת לתלמידיי את סדר היום כדי להכין אותם לאותו יום. זה מאוד מרגיע אותם וכידוע שינויים מאוד מפחידים אותם. בנוסף כל שיעור חשוב שגם התלמידים ידעו את מטרת השיעור ולא רק המורה. אני מסבירה בתחילת כל שיעור מהי מטרת השיעור ואני רוצה להיות בטוחה שכל תלמיד שיוצא מהשיעור ידע מה היתה המטרה וגם יצא מהשיעור עם ערך מוסף.

    השבמחק