יום ראשון, 28 בנובמבר 2010

הערכת בלוג

בלוג הוא אחד הכלים הטכנולוגיים החדשים שבעזרתם ניתן למדוד תהליכי למידה.               
כתיבה בבלוג מאפשרת תיעוד תהליך לימודי, נותן ללומד להשמיע את קולו האישי בנושא שהוא בחר, מפתח את הכתיבה האוריינית ועוד. הבלוג הוא כלי יחסית פתוח, יש מסגרת כללית לכתיבה בבלוג אך לא ממוקדת, כל כותב בבלוג, לוקח את הכתיבה מנקודת ראות עינו, לנושאים שמעניינים אותו.לכן הערכת בלוג היא סוגיה לא פשוטה וישנם דרכים שונות להערכת בלוג:
1. הערכה מסכמת- מבוססת על קריטריונים ברורים (מחוון לימודי), בהם צריכים הסטודנטים לעמוד, כגון, תדירות כתיבה, מתן משובים וקריאת מאמרים וסיכומים.
2. הערכה מעצבת – הבסיס להערכה בדרך זו הוא הסקרנות והחקרנות של הסטודנט שהוא מגלה במהלך התמודדותו העצמית עם נושא הכתיבה בו בחר. הדגש כאן הוא על התהליך ולא על התוצר. בדרך זו הסטודנט שותף פעיל המספק למרצה מידע קונסטרוקטיבי על אופי למידתו.
בסופו של דבר שיטת ההערכה תיקבע על פי תפיסת ההוראה והלמידה של המרצה.
באופן אישי אני מתחברת להערכה המעצבת. לכל תלמיד הכישורים המייחדים אותו, לא כולם ניחנו בכישרון הכתיבה והיצירה, ישנם תלמידים שמתייחסים לכתיבה בבלוג על פי מה שנדרש בלבד ולא מפגינים קישורים לעניינים שונים ואטרקטיביים, לא בגלל שהם מתחמקים, אלא שזה הדבר הטוב ביותר שהם יודעים לעשות בתחום הכתיבה בבלוג ועבורם כתיבת כל פוסט הוא פרויקט.
אין ספק שכתיבה בבלוג משפרת את רמת הכתיבה ומעלה את הביטחון העצמי של הלומד ולכן ההערכה צריכה להיות גם בהתאם לנקודות ההתקדמות של הלומד ולא רק על התוצרים הסופיים.

3 תגובות:

  1. דגנית,
    יש קושי מסוים באופן הערכת בלוג, כפי שהסבירה לנו דר' גילה קורץ בשעור האחרון, לדעתי נתון כאן מימד נוסף של כשרון כתיבה והבעה.
    אין כל וויכוח על תרומת הכלי בהוראה ובתיעוד תהליכי למידה המאפשרים רפלקציה , אני מסכימה איתך בהחלט לגבי זה שההערכה צריכה להתייחס על היבט ההתפתחות ואו ההתקדמות ולא רק על התוצרים הסופיים או על הכמות.
    ורד.

    השבמחק
  2. דגנית
    הבלוג נותן ללומד במה להעלות את רעיונותיו ולהשמיע את קולו וכן מאפשר תיעוד לימוד. לגבי ההערכה אני מסכימה עמך שיש להעריך את הדרך והשלבים שכל תלמיד עשה מהנקודה שהתחיל בה ועד לאן שהגיע השאלה כיצד מעריכים דבר כזה זה לא פשוט במיוחד כפי שציינת שישנם תלמידים שיש להם קושי בהבעה בכתב.
    כמו בכל דבר שמעריכים יש לקחת בחשבון את התהליך ולא רק את התוצר הסופי, הרי בבלוג אין תוצר סופי הוא בנוי על תהליך שבסופו של דבר ניתו לראות את ההתקדמות של התלמיד והדרך שעבר.

    השבמחק