יום חמישי, 18 בנובמבר 2010

למה מערכת החינוך בפינלנד מצליחה????

בכל מקום בעולם יש אלמנטים שתמיד יופיעו בהקשר של מערכת חינוך כגון: תלמיד (ילד/ מבוגר), מורה, מקום, זמן, תוכניות לימודים, הישגים, פדגוגיה( דרכי הוראה), למידה.
בעידן הטכנולוגיה בו המידע הוא אין סופי, התפקיד של המורה השתנה והוא איננו עוד מקור הידע. המורה מנחה ומכוון את הלמידה ובעקבות כך דרכי ההוראה צריכות להשתנות.
תפקידינו כמורים, להכשיר את הבוגר העתידי בעידן הטכנולוגיה שמתפתחת בקצב מסחרר.
המטרות העיקריות שעלינו לשים את הדגש כמחנכי דור העתיד הוא, לא על העברת מידע אלא על הנושאים הבאים:
1. חיברות- תפקידינו להכין את התלמידים להתמודדות בחיים בכל ההיבטים החברתיים (משפחה, עבודה, אזרחים).
2. תרבות- נגישות ולימוד אוצרות התרבות האוניברסאליים והלוקליים (מקצועות הקלאסיים). בעידן הגלובלי התלמידים מתקשרים עם בני גילם ו/או עם מבוגרים מומחים בתחומי ידע שונים ועליהם להכיר את התרבויות השונות.
3. התפתחות אישית- תפקידנו לעזור ולכוון את התלמידים לפיתוח ומימוש הפוטנציאל האישי שטמון בהם ולעזור להם לגבש את תפיסת העולם שלהם, כל אחד לפי נטיות ליבו.
בפינלנד הממשלה שמה לה בראש סדר העדיפויות את נושא החינוך. בממשלת פינלנד .המורה נחשב כגורם ראשון במעלה. דבר זה מתבטא במשכורות גבוהות, בתוכניות להעדפה אנשים שיעבדו בתחום החינוך.
בדרך זו ישנה סלקציה בבחירת האישים שנכנסים למערכת החינוך. אנשים בעלי ערכים ומוסר עבודה גבוה שידעו לשאוף למטרות העיקריות שיכשירו את הבוגר העתידי.
לצערי מדינת ישראל לא נמצאת במקום שבו פינלנד נמצאת. מקצוע ההוראה אינו מבין החשובים. אין יציבות בממשלה (לעיתים קרובות מתחלף שר חינוך), אין תגמול הולם למורים כך שהמוטיבציה של המורים בלקיחת קורסים והשתלמויות להתפתחות המקצועית בעידן הטכנולוגיה נמוכה.
לסיכום, מערכת החינוך בארץ חייבת להגביר את המוטיבציה ולהעריך את עבודת הקודש שהמורים מתמסרים אליה בכל יום ויום על מנת להשיג את המטרות העיקריות ולהיות בין המדינות המובילות בתחום החינוך.

מקורות מידע בנושא מערכת החינוך בפינלנד:

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3477291,00.html
http://www.hakoled.org.il/?p=358

3 תגובות:

  1. דגנית,
    אילו רק היינו בפינלנד... למה הדשא של השכן תמיד ירוק יותר ??? כל הכבוד להם לשים בראש סדר העדיפויות את מי שמעצב את דור ההמשך וככזה שעושה סלקציה בבחירת אנשי ההוראה - צריך לקחת דוגמא. כמה חבל שמקבלי ההחלטות בממשלה אינם רואים את הקשיים היומיומיים ואת צורכי התלמיד והמערכת כולה.
    מקווה לזמנים טובים יותר.
    ורד

    השבמחק
  2. הנה לינק לתוכנית המקור על החינוך בפינלנד.
    http://youtu.be/mJeSH8ctdpg
    לדעתי מיקי רוזנטל סיכם נכון: "ההישגיות מכשילה את המערכת!".
    חינוך להישגיות הוא חינוך של העולם הישן. כי העולם של היום מתנהג כמערכת אחת סגורה, שכל חלקיה תלויים זה בזה. יוצא שחינוך להישגיות אינדיווידואלית, היא מעשה חכם כמו ללמד את יד ימין להערים על יד שמאל.
    מחקרים* בתחום האינטראקציה בין ילדים מראים כי למידה קבוצתית, תורמת לאווירה חיובית בקבוצה, משפרת את ההערכה העצמית ואת המצוינות האישית!
    לכן במקום לחנך לתחרות אישית הישג אמיתי צריך להימדד על-פי השתדלות הילד להשתתף כחלק פעיל בחברה, לעזור לה ולפעול למענה.

    * למשל: Daniel N. stern, "The Interpersonal World of the infant": A View from Psychoanalysis and Development Psychology, basic books, 1985

    השבמחק
  3. הלוואי ויהיה שינוי משמעותי שכזה גם על המפה שלנו. עד שזה יקרה אנשי החינוך יאלצו לעשות כל מה שמתאפשר להם במסגרת הקיימת.

    השבמחק