יום שבת, 13 בנובמבר 2010

" ויגדלו הנערים ויהי עשיו איש יודע ציד ויעקב איש תם יושב אהלים".

בפרשת השבוע 'תולדות' שבחומש בראשית פרק כה', פסוק כז' כתוב:

" ויגדלו הנערים ויהי עשיו איש יודע ציד ויעקב איש תם יושב אהלים".
יעקב ועשיו, אחים תאומים שגדלו וחונכו באותו הבית. כשגדלו שניהם והפכו לנערים, יעקב היה איש תם יושב אוהלים והיה עוסק בלימוד תורה כל היום ועשיו היה איש ציד ועובד עבודה זרה.
אנו מבינים שבין האחים קיים ניגוד עמוק בתכונותיהם ובדרך בה הלך כל אחד מהם.
אולם לאורך כל שנות ילדותם הם קיבלו חינוך אחיד ללא התייחסות לשוני בנטיות ליבם, בכוחות החוזקה והחולשה של כל אחד מהם. ייתכן שאם הוריהם, יצחק ורבקה היו מכירים בשוני שבין ילדיהם והיו נותנים חינוך שונה לכל אחד מהם לפי נטיות ליבו, אולי עשיו היה מנתב את כוחותיו לדרכים טהורות וקדושות יותר ( ולא לעבודה זרה).

בהשוואה לעולמינו: כל תלמיד הוא עולם בפני עצמו, לכל אחד נטיות וכוחות משלו.
לשמחתי, הטכנולוגיה מציעה כלים רבים שבעזרתם ניתן לגוון את דרך ההוראה ולקדם את התלמידים, כל תלמיד בקצב וברמה הלימודית שמתאימה לו.
וכאן אני מתחברת לפוסט הקודם שעסק בנושא 'הערכה'. בהערכה תהליכית ניתן לזהות את החוזקות, החולשות, קצב הלמידה והנטיות של התלמיד וכך להתאים לו את החומר הלימודי.

2 תגובות:

  1. דגנית הי
    אני מתחברת למה שהעלת על הטכנולוגיה שמציעה כלים רבים ואני מוסיפה לכך שהטכנולוגיה מעצימה את התלמיד בגלל יעילותה וגם מעצימה את החוויה הלימודית שלו ואת ההתנסות שמעשירה אותו בדרכי למידה שונות. וכמו שכתבת דרך הטכנולוגיה היא התאמה אישית של הלמידה. דבר חשוב שכדאי לזכור הוא להיות מודעים שהטכנולוגיה היא כלי שמשרת אותנו בפדגוגיה ולא להיפך כפי שכותב סלומון (2000)

    השבמחק
  2. הי דגנית שלום וברכה!
    שמי מירב אני אם ל5 מדהימים ,רעיה ,מורה ולומדת לתואר שני במנהל בחינוך במרכז ללימודים אקדמיים . במסגרת קורס תקשוב ולמידה נתבקשנו לבקר באחד מרשימת הבלוגים הנתונה לקרוא ולהגיב . בחרתי בבלוג שלך מאוד עניין אותי לקרוא את הנכתב דעותייך בשילוב רעיונות כותבי מאמרים . ענייני פרשת שבוע וקישורם לזמננו . התחברתי מאוד לנכתב לגבי שילוב הטכנולוגיה בחינוך שמוציאה אותנו מהתבנית הקבועה בה התרגלנו משחר ילדותינו מורה שולחנות תלמידים מרחב מוגדר מאוד . תפיסת שיעור מחשבים בעיני הילדים - משימה שצריך לבצע ומיד לשחק ...לפייסבוק... ופתאום אני מכניסה אותם לשיעור תורה מקוון שבניתי כראוי עם החשיבה הפדגוגית והערכית שרק בדרך זו היחידה המסוימת תועבר באופן הטוב ביותר בעצם שידדתי מערכות אצל התלמידים {וגם אצל מנהלי }ונתתי להם להבין שהמחשב יכול להיות כלי למידה ולא משחק או יצירה טכנית .אין ספק שזו משימה לא פשוטה ומצריכה עבודה מורכבת אצל המורה אבל יש לה יתרונות שאין עליהם עוררין.כמובן בשימוש שיש לו ערך מוסף ושונה במיוחד ממסגרת שיעור רגיל .
    בהצלחה בהמשך מירב אכנס לבקר ...

    השבמחק