יום ראשון, 28 בנובמבר 2010

הערכת בלוג

בלוג הוא אחד הכלים הטכנולוגיים החדשים שבעזרתם ניתן למדוד תהליכי למידה.               
כתיבה בבלוג מאפשרת תיעוד תהליך לימודי, נותן ללומד להשמיע את קולו האישי בנושא שהוא בחר, מפתח את הכתיבה האוריינית ועוד. הבלוג הוא כלי יחסית פתוח, יש מסגרת כללית לכתיבה בבלוג אך לא ממוקדת, כל כותב בבלוג, לוקח את הכתיבה מנקודת ראות עינו, לנושאים שמעניינים אותו.לכן הערכת בלוג היא סוגיה לא פשוטה וישנם דרכים שונות להערכת בלוג:
1. הערכה מסכמת- מבוססת על קריטריונים ברורים (מחוון לימודי), בהם צריכים הסטודנטים לעמוד, כגון, תדירות כתיבה, מתן משובים וקריאת מאמרים וסיכומים.
2. הערכה מעצבת – הבסיס להערכה בדרך זו הוא הסקרנות והחקרנות של הסטודנט שהוא מגלה במהלך התמודדותו העצמית עם נושא הכתיבה בו בחר. הדגש כאן הוא על התהליך ולא על התוצר. בדרך זו הסטודנט שותף פעיל המספק למרצה מידע קונסטרוקטיבי על אופי למידתו.
בסופו של דבר שיטת ההערכה תיקבע על פי תפיסת ההוראה והלמידה של המרצה.
באופן אישי אני מתחברת להערכה המעצבת. לכל תלמיד הכישורים המייחדים אותו, לא כולם ניחנו בכישרון הכתיבה והיצירה, ישנם תלמידים שמתייחסים לכתיבה בבלוג על פי מה שנדרש בלבד ולא מפגינים קישורים לעניינים שונים ואטרקטיביים, לא בגלל שהם מתחמקים, אלא שזה הדבר הטוב ביותר שהם יודעים לעשות בתחום הכתיבה בבלוג ועבורם כתיבת כל פוסט הוא פרויקט.
אין ספק שכתיבה בבלוג משפרת את רמת הכתיבה ומעלה את הביטחון העצמי של הלומד ולכן ההערכה צריכה להיות גם בהתאם לנקודות ההתקדמות של הלומד ולא רק על התוצרים הסופיים.

יום שלישי, 23 בנובמבר 2010

תיאורית העברה


בקורס אסטרטגיות מתקדמות להוראה ולמידה השיעור החמישי הועבר כשיעור מקוון ואז כמובן- עוד מטלה!
הייתי מיואשת ומתוסכלת, כל כך הרבה מטלות ועכשיו עוד אחת!
כמובן שבלית ברירה, לקחתי נשימה עמוקה ולעבודה.
המטלה שקיבלתי הייתה לכתוב על תיאורית ההעברה ואיך היא מיושמת בתהליך ההוראה- למידה. עכשיו, אחרי שהגשתי את המטלה, תחושה של סיפוק מילאה אותי. זאת לא הפעם הראשונה שאני מקבלת מטלה מקוונת ובכל פעם אני מרגישה שהלמידה שלי הייתה משמעותית ואמיתית. אי אפשר "לחפף" ואין על מי לסמוך. אני חייבת למצוא מקורות מתאימים שיתנו לי מידע אמין ומדויק ואחר כך להתייחס בכובד ראש להמשך המטלה.
אם כן, מהי העברה בהקשר של למידה?
העברה= Transfer היא מרכיב חשוב במעגל הלמידה המכיל 3 שלבים:
א. רכישה שבה הלומד מבצע את המשימה שעליה אומן ותורגל
ב. ביצוע ההתנהגות שנרכשה ללא עזרה ובתנאים שונים מזו שנרכשה
ג. אחסון הרכישה וביצועה לאחר טווח זמן ארוך.
יש לציין שמצב הרכישה המקורי לא ישמר במדויק ובאותם תנאים אלא יתרחש שינוי, כיון שקיימים שינויים סביבתיים.
ואיך העברה קשורה למצבי למידה?
העברה היא פעולה שבאה להרחיב ולהכליל מצבי למידה. פעולה זו הכרחית על מנת שהתלמיד יוכל ללמוד דבר חדש המתבסס על ידע קודם. חוקרים מצאו כי שימוש בתהליכים מטה קוגניטיביים משפרים יוצרים העברה חיובית בתחומים שונים ובאוכלוסיות מגוונות. (Baker & Brown, 1984)
העברה מתאפשרת כאשר התלמיד יהיה מומחה להעברה וזאת כאשר הוא ירכוש סכמה שתוכנה היא העברה של עובדות ואירועים לידע המתבטא באסטרטגיות שבהן נקבע איך, מתי ומדוע לפעול.
ככל שמתרחקים בתוכני ההעברה כך קטנה העברה בלמידה. קל להשיג העברה למשימות דומות לתכנים קוגניטיביים, אך קשה להשיג העברה רחוקה לתחומי בית ספר והכיתות.
במציאות, הלמידה ארוכה ועובר זמן בין סיום הרכישה לבין הצורך לגלות את העברתה. לעתים קרובות האדם אינו מודע לקיום בעיה ושלעליו לבצע העברה על מנת לפותרה.
העברה יעילה ומוצלחת כאשר משתמשים בדמיון החיצוני והפנימי בין משימות המקור למשימות היעד, כאשר מביאים דוגמאות והתלמידים מנסחים בעצמם את החוקים, כאשר מביאים את ההעברה למצב שהתלמיד שולט בה ומפנים אותה, כאשר הלמידה משמעותית ללומד ויש שילוב נכון בין המוחשי למופשט, כאשר אמצעי ההוראה החינוכיים מגוונים וישנו ארגון יעיל של הלמידה ומתן משוב ותמיכה של מחשבים. העברה של למידה מתרחשת כאשר הלמידה בהקשר אחד או עם קבוצה אחת. הלמידה משפיעה על למידה בהקשר אחר, בלמידת נושא אחר. לדוגמא: למידת מתמטיקה, תעזור ללמוד פיזיקה.

וכל זאת בקצרה! הרחבה בנושא תוכלו למצוא בכתובות הבאות:
1. PDF]] Transfer of learning. http://scholar.google.co.il/scholar?hl=iw&as_sdt=2000&q=transfer+of+learning
(אוחזר ב 15 בנובמבר 2010).
2. קניאל .ש'. ,(2001). העברה בלמידה: תקוות חדשות. תפיסות ותיאוריות פדגוגיות. http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=44&referer=useJsHistoryBack
(אוחזר ב 13 בנובמבר 2010).

יום חמישי, 18 בנובמבר 2010

למה מערכת החינוך בפינלנד מצליחה????

בכל מקום בעולם יש אלמנטים שתמיד יופיעו בהקשר של מערכת חינוך כגון: תלמיד (ילד/ מבוגר), מורה, מקום, זמן, תוכניות לימודים, הישגים, פדגוגיה( דרכי הוראה), למידה.
בעידן הטכנולוגיה בו המידע הוא אין סופי, התפקיד של המורה השתנה והוא איננו עוד מקור הידע. המורה מנחה ומכוון את הלמידה ובעקבות כך דרכי ההוראה צריכות להשתנות.
תפקידינו כמורים, להכשיר את הבוגר העתידי בעידן הטכנולוגיה שמתפתחת בקצב מסחרר.
המטרות העיקריות שעלינו לשים את הדגש כמחנכי דור העתיד הוא, לא על העברת מידע אלא על הנושאים הבאים:
1. חיברות- תפקידינו להכין את התלמידים להתמודדות בחיים בכל ההיבטים החברתיים (משפחה, עבודה, אזרחים).
2. תרבות- נגישות ולימוד אוצרות התרבות האוניברסאליים והלוקליים (מקצועות הקלאסיים). בעידן הגלובלי התלמידים מתקשרים עם בני גילם ו/או עם מבוגרים מומחים בתחומי ידע שונים ועליהם להכיר את התרבויות השונות.
3. התפתחות אישית- תפקידנו לעזור ולכוון את התלמידים לפיתוח ומימוש הפוטנציאל האישי שטמון בהם ולעזור להם לגבש את תפיסת העולם שלהם, כל אחד לפי נטיות ליבו.
בפינלנד הממשלה שמה לה בראש סדר העדיפויות את נושא החינוך. בממשלת פינלנד .המורה נחשב כגורם ראשון במעלה. דבר זה מתבטא במשכורות גבוהות, בתוכניות להעדפה אנשים שיעבדו בתחום החינוך.
בדרך זו ישנה סלקציה בבחירת האישים שנכנסים למערכת החינוך. אנשים בעלי ערכים ומוסר עבודה גבוה שידעו לשאוף למטרות העיקריות שיכשירו את הבוגר העתידי.
לצערי מדינת ישראל לא נמצאת במקום שבו פינלנד נמצאת. מקצוע ההוראה אינו מבין החשובים. אין יציבות בממשלה (לעיתים קרובות מתחלף שר חינוך), אין תגמול הולם למורים כך שהמוטיבציה של המורים בלקיחת קורסים והשתלמויות להתפתחות המקצועית בעידן הטכנולוגיה נמוכה.
לסיכום, מערכת החינוך בארץ חייבת להגביר את המוטיבציה ולהעריך את עבודת הקודש שהמורים מתמסרים אליה בכל יום ויום על מנת להשיג את המטרות העיקריות ולהיות בין המדינות המובילות בתחום החינוך.

מקורות מידע בנושא מערכת החינוך בפינלנד:

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3477291,00.html
http://www.hakoled.org.il/?p=358

יום שבת, 13 בנובמבר 2010

" ויגדלו הנערים ויהי עשיו איש יודע ציד ויעקב איש תם יושב אהלים".

בפרשת השבוע 'תולדות' שבחומש בראשית פרק כה', פסוק כז' כתוב:

" ויגדלו הנערים ויהי עשיו איש יודע ציד ויעקב איש תם יושב אהלים".
יעקב ועשיו, אחים תאומים שגדלו וחונכו באותו הבית. כשגדלו שניהם והפכו לנערים, יעקב היה איש תם יושב אוהלים והיה עוסק בלימוד תורה כל היום ועשיו היה איש ציד ועובד עבודה זרה.
אנו מבינים שבין האחים קיים ניגוד עמוק בתכונותיהם ובדרך בה הלך כל אחד מהם.
אולם לאורך כל שנות ילדותם הם קיבלו חינוך אחיד ללא התייחסות לשוני בנטיות ליבם, בכוחות החוזקה והחולשה של כל אחד מהם. ייתכן שאם הוריהם, יצחק ורבקה היו מכירים בשוני שבין ילדיהם והיו נותנים חינוך שונה לכל אחד מהם לפי נטיות ליבו, אולי עשיו היה מנתב את כוחותיו לדרכים טהורות וקדושות יותר ( ולא לעבודה זרה).

בהשוואה לעולמינו: כל תלמיד הוא עולם בפני עצמו, לכל אחד נטיות וכוחות משלו.
לשמחתי, הטכנולוגיה מציעה כלים רבים שבעזרתם ניתן לגוון את דרך ההוראה ולקדם את התלמידים, כל תלמיד בקצב וברמה הלימודית שמתאימה לו.
וכאן אני מתחברת לפוסט הקודם שעסק בנושא 'הערכה'. בהערכה תהליכית ניתן לזהות את החוזקות, החולשות, קצב הלמידה והנטיות של התלמיד וכך להתאים לו את החומר הלימודי.