יום ראשון, 25 ביולי 2010

טיפים לממשק מוצלח...

עברתי את מחצית הדרך בסמסטר זה, סמסטר ג', אני ועמיתתי, נמצאות לקראת סיום הפרוייקט בקורס פיתוח סביבות למידה מתוקשבות. לאחר שבחרנו להתמקד בפרוייקט בנושא הגופים, במקצוע המתמטיקה, חשבנו ביחד על תכנון האינטראקציה וכל פעם שאנחנו מרגישות שהנה סיימנו, מרצת הקורס, הגב' גלית בן צדוק, מאירה את עינינו לדברים נוספים, שאינם בהירים.
הממשק הוא מעטפת שמאפשרת ללומד להפעיל את האובייקט הממוחשב (גרפיקה, הוראות, מעבר בין מסכים ועוד), ולכן בנייתו מצריכה מחשבה מרובה, שיקול דעת- מה להכניס, באיזו צורה והיכן על המסך האובייקטים יופיעו, על מנת שיהיה קליט ללומד מבחינת השימוש בו ומבחינת התועלת שהוא יפיק מהאינטראקציה. בקיצור, מלאכת הממשק היא מורכבת ולא פשוטה...
המאמר Aids to computer-based multimedia learning (Mayer & Moreno, 2002)
http://institute.nsta.org/scipack_research/Aids_ComputerMultimedia_Learning_CogLoad.pdf
עוסק ב- 4 עקרונות שלפיהם ניתן לבנות ממשק מוצלח
עקרון הרצף- עדיף להציג מילים ותמונות במקביל באופן סימולטני מאשר בנפרד וכך נמנע עומס קוגניטיבי אצל הילד.
עקרון הבהירות- הצגת הנושא הלימודי ללא מילים וצלילים חיצוניים מיותרים, עוזרת לתלמיד לבנות קשרים בין צעדים בשרשרת הסיבתית.
עקרון הייצוג המרובה- הצגת מילים בתיאור שמיעתי ולא באופן חזותי על המסך, מפחית עומס בערוץ החזותי, ומגביר את הסיכוי לעיבוד קוגניטיבי עמוק יותר.
עקרון העודף- להשתמש כמה שפחות בטקס מודפס, כיוון שהוא מביא לעומס בזיכרון החזותי הפעיל ויותר בשילוב של אנימציות ותיאורים.
ותוך כדי עבודה, אני נזכרת בקורס שלמדנו בסמסטר הקודם עם פרופ' מיקי רונן, שבו היינו צריכים לבנות משחק לימודי.
אם כן מה ההבדל?
- בבניית משחק לימודי- נעזרתי במחולל ותפקידי היה ליצוק את התוכן לתבנית, למעטפת, לממשק, כמובן על פי הקריטריונים של Malon,T.W.(1987).&.Lepper,M.R, על מנת שהמשחק יהיה מוצלח (מאתגר, מסקרן, מטרות ברורות,מאפשר שליטה של הלומד ועוד).
-בעיצוב ובניית סביבות למידה מתוקשבות- אני צריכה לחשוב כמעט על הכל: על התוכן, על בניית ועיצוב הממשק: אלו תמונות יהיו, מה יבוא קודם, היכן יהיו כפתורי ההפעלה ועוד.
שני הקורסים משתלבים אחד עם השני. על מנת לבנות אינטראקציה לימודית, חייב להיות מומחה בתחום התוכן ולשלב את הקריטריונים של Malon,T.W.(1987).&.Lepper,M.R (  http://tecfa.unige.ch/~szilas/nestor/ressources/motivation_malone.pdf)ואח"כ לשתף את הגרפיקאי והמתכנת. משימה זו היא לא פשוטה ואף מורכבת ולכן תכנון אינטראקציה, כמו שנאמר לנו ע"י ד"ר רחל מינץ, טוב שתעשה בצוות, שכל אחד מפרה את השני.
אני מאמינה שהאינטראקציה שלנו עומדת בקריטריונים של בניית ממשק טוב, הודות להכוונה של הגב' גלית בן צדוק שלב אחר שלב וכולי תקווה שתלמידיי אכן יפיקו תועלת מאינטראקציה זו התביא לשיפור הבנתם את נושא הגופים.

יום שני, 19 ביולי 2010

למידה וירטואלית

זוכרים את היום המתוקשב שבו תרגמנו מאמר וניתחנו אותו בסביבת וויקי?!
המאמר שקבוצתי דנה עליו הוא: ההתפתחות של החינוך הוירטואלי בפרספקטיבה גלובלית של פרל:
Farrel, G.M. (1999) The Development of Virtual Education
עיקר המאמר דן בכך שהמדינות צריכות לבצע צעדים משמעותיים כדי לספק גישה מלאה לחינוך להמונים ולהביא למגוון הזדמנויות בחינוך לכל אחד, ע"י הקמת תשתיות, מחשב לכל ילד, פיתוח תוכנות לימודיות ועוד. המידע רב ובהרבה מקומות לא יודעים להפיק תועלת מהטכנולוגיה. המאמר בא להדגיש שלמרות הפיתוחים הטכנולוגיים השונים ישנם מעט מוסדות וירטואליים, המקיימים למידה פתוחה מרחוק, למידה המופצת ברשת האינטרנט, באמצעות מחשב.
למידה מרחוק יכולה להתבצע במספר טכנולוגיות: באמצעות פורום, וויקי, טוויטר, בלוג ועוד.
נקודות נוספות שהמאמר דן עליהן: הכוחות שמניעים את המוסדות הוירטואליים והכוחות שמתנגדים להתפתחות המוסדות הוירטואליים.
אני רוצה להתייחס דווקא לאחת ההתנגדויות שמוזכרת במאמר והיא: חוסר אמון של המורים בטכנולוגיה, הרגשת חוסר ביטחון בשימוש בה והצורך לשלוט במספר גבוה של תקשורות עם התלמידים מרתיע אותם (כל הרשתות החברתיות כדוגמת טוויטר, פייסבוק, פורום, וויקי ועוד). דבר נוסף, מורים מאמינים שחינוך צריך להעביר וללמד ע"י מורים.
כשחיפשתי תחום ללמוד לתואר שני, היה חשוב לי ללמוד משהו שיקדם אותי בפן המקצועי ובפן האישי ולכן אחרי חיפושים ובירורים אינטנסיביים החלטתי ללמוד במסלול 'תקשוב ולמידה'. אין ספק שהטכנולוגיה מרתיעה ואפשר לומר גם מפחידה,הטכנולוגיה משתנה בכל רגע ומה שהיה חדש הפך לישן. אני לא משלה את עצמי בנוגע לפערים הטכנולוגיים שלי עם תלמידיי אבל ע"י תרגול ואמון בטכנולוגיה אין לי ספק שאדע להפיק את המירב. אני חושבת שהדבר הראשון שמורים צריכים לעשות הוא שינוי בחשיבה לגבי הטכנולוגיה, א"א להתכחש לקדמה, אנחנו חייבים להיות חלק ממנה, הטכנולוגיה מספקת נגישות אינה מוגבלת בזמן או במקום, אפשר ליצור קשרים עם תלמידים, עם עמיתים למקצוע בתוך ביה"ס, מחוצה לו ואפילו מעבר לים, אך יחד עם זאת הטכנולוגיה לא מחליפה את המורה, אלא הופכת את דרך ההוראה שלו ליותר יעילה, חווייתית. המורה הוא לא מקור הידע אלא מכוון ומדריך.
ואם במילים לא הצלחתי לשכנע את חשיבות ומשמעות הלמידה הוירטואלית לפניכם סרטון קצרצר המשווה בין הלימוד המסורתי ללימוד באמצעות מחשב. מצאו את ההבדלים!
http://www.youtube.com/watch?v=id4DvyFXuoY&feature=player_embedded

יום רביעי, 14 ביולי 2010

html זו שפה!

בקורס שפות וכלים לעיצוב סביבות למידה מתוקשבות, אני לומדת לבנות אתר אינטרנט.

בניית אתר אינטרנט מבוסס על שפה שנקראת html. html- היא שפת סימון, שפה של תגיות ליצירה ועיצוב דפי אינטרנט, כאשר לכל תגית יש מאפיינים.
בשיעור הראשון שאלתי את עצמי 'למה אני צריכה לבנות אתר אינטרנט, יש הרבה אתרים ברשת שמצויים בהם חומרי למידה שונים ומגוונים?
לאחר המשימה הראשונה שבה נתבקשנו לבנות את הדף הראשון של האתר הראשון שלי הבנתי שבאתר שאבנה אני בוחרת ומחליטה איזה חומרים להכניס, אני יכולה להכניס חומרים שאני יצרתי, שמתאימים לאוכלוסיית התלמידים שלי. באתר שאבנה אוכל לעצב ולארגן את הדפים וכמובן לחדש כל הזמן את החומרים על מנת שיהיה אינטראקטיבי, חווייתי ויעיל עבור התלמידים.
בנוסף, אני יכולה להכניס תוצרים של התלמידים לתוך האתר, דבר שיגרום להם גאווה ומוטיבציה להמשיך להיכנס לאתר ולתרגל עוד.
לימוד שפת ה- htlm דורש המון תרגול, כמו למידת כל שפה אחרת. אין לי ספק שבעבודה עקבית אצליח לבנות את האתר הראשון שלי על הצד הטוב ביותר.
אז אם את/ה מעוניינים לבנות אתר משלכם לפניכם סרטון שידריך אתכם. בהצלחה.


בנוסף, אני מצרפת מדריך ללמוד HTML, שסייע לי מאוד , מאמינה שיהיה לעזר גם לכם:
http://www.webmaster.org.il/article.asp?id=404

יום רביעי, 7 ביולי 2010

יום לימודים מתוקשב

                                                                                                                            

יום הלימודים השלישי בסמסטר ג' היה יום מתוקשב. קיבלנו מטלות והקדשנו את היום לביצוען בבית.
באותו יום הרגשתי מאותגרת בעיקר בקורס של ד"ר חגית מישר- טל, בקורס :'שילוב טכנולוגיות תקשוב ולמידה'. בקורס זה נתבקשנו להתחלק לקבוצות, לתרגם מאמר באנגלית ולענות על מספר שאלות. את המטלה ביצענו בסביבת וויקי, סביבה המשמשת כאמצעי ללמידה שיתופית מכוונת, המפתחת מיומנויות חשיבה גבוהות. בסביבה זו המורה יכול להעריך את תהליך הלמידה של כל משתתף מבחינה כמותית ואיכותית וכך ניתן לקדם כל משתתף. בקורס אחר, 'עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות', אופן הלמידה היה בפורום הלימודי.
סביבת וויקי וסביבת הפורום הלימודי, שתיהן סביבות מקוונות א- סינכרוניות, ההשתתפות בכל סביבה אינה מוגבלת בזמן או במקום והמורה יכול למדוד את איכות וכמות ההשתתפות של כל משתתף בסביבה הלימודית, להבין את צורת החשיבה שלו ולקדם אותו. בשתי הסביבות רמת החשיבה והכתיבה גבוהות.
אם כן מה ההבדל בין למידה בסביבת וויקי ללמידה בפורום?
הלמידה שלי בסביבת וויקי עדיין בעיצומה, אך מחוויית הלמידה שלי בשתי הסביבות:
בסביבת הפורום- הרגשתי יותר בטוחה, המנחה/ המורה נמצא תמיד איתנו, לאורך כל תהליך הלמידה, ומכוון בשעת הצורך, בסביבת וויקי - התחושה היא שהמנחה נתן משימה ויתייחס אליה רק בסוף, התמיכה במהלך המשימה היא רק מחברי הקבוצה.
אין לי ספק שההתנסות בלמידה בסביבת וויקי תתרום לי בעיקר באופן אישי, בלימודיי לתואר שני, בהכרת והבנת המערכת. כמורה למתמטיקה אני חושבת שהשימוש בסביבת הפורום יותר מתאים בתהליך הלמידה: הצגת פתרונות לשאלות/ חידות, העלאת שאלות בנוגע לדרך פתרון תרגילים ועוד, סביבת וויקי מתאימה למקצועות עם מלל, שמצריכים פיתוח של רעיונות של המשתתף.