יום שישי, 9 באפריל 2010

משחק זה עניין רציני

משחק- היא פעילות הנעשית בדרך כלל לשם הנאה, בידור ולימוד (ויקיפדיה).

בפוסט זה אתמקד במשחק הלימודי, כחלק מתהליך הלמידה בקורס שילוב הדמיות ומשחקים לימודיים מתוקשבים.

במסגרת עבודתי, כמורה למתמטיקה, השתדלתי לשלב בתהליך הההוראה משחקים (לא ממוחשבים) הן כתרגול והן כסיכום נושא לימודי וזאת על מנת ליצור עניין אצל התלמידים בתהליך הלמידה.

במסגרת הלימודים בקורס, הבנתי, שבחירה ופיתוח משחק לימודי זה לא עניין פשוט.

בזכות המקצועיות והניסיון הרב של מרצת הקורס, פרופ' מיקי רונן, אשר לימדה אותנו לבחון כל משחק על פי קרטריונים של (Lepper,M.R.&. Malon, T.W.(1987 הבנתי, שפיתוח משחק לימודי דורש המון מחשבה ותכנון על מנת שיהיה מוצלח ויעיל, לא מספיק לדעת לתכנת תבניות משחק, אלא חשוב גם להיות מומחה בתחום התוכן של אותו משחק.

ישנם מספר קריטריונים שבעזרתם נוכל להעריך משחק לימודי ממוחשב טוב:
אתגר- שמירה על רמת קושי מתאימה ללומד, המשחק לא צריך להיות קשה מדיי, כדי שלא ייאש את הלומד ולא קל, שישעמם את הלומד. למשחק צריכות להיות מטרות ברורות. המשחק צריך לגרות את הסקרנות של הלומד מבחינה קוגניטיבית וחושית, אך צריך לדאוג שלא יסיח את דעת הלומד מהתוכן הלימודי. ללומד צריך שתהיה אפשרות 'לשלוט' במשחק, כלומר, שיוכל להפסיק את המשחק באמצע, לבחור ברמה שמתאימה לו ועוד.
דבר נוסף וחשוב: לומד שלא הצליח במשימה המשחק יוביל אותו למשימה אחרת, כלומר, המשחק לא פולט אותו, אלא פולט לומד שהצליח במשימות כראוי.

היום, אחרי בחירה, התנסות וניתוח של מספר משחקים לימודיים ממוחשבים במהלך הקורס, ומספר צעדים לפני הגשת פרוייקט הגמר, אני מרגישה שאוכל לבחור/ לתכנן משחק לימודי ממוחשב שיהיה יעיל ומהנה עבור תלמידינו.

תגובה 1:

  1. שלום דגנית
    כמו שציינת הנך מורה למתמטיקה וכידוע מתמטיקה זהו מקצוע הדורש הבנה וחשיבה גבוהה.
    אני כמוך גם מורה למתמטיקה ואני חושבת שהמשחק הלימודי הוא דרך טובה לתרגל את החומר הלימודי. ואת השינון הרב הנחוץ בשיעורי מתמטיקה. המשחק יעיל יותר מאשר למלא דפי עבודה, משום שדרך המשחק התלמידים שקועים במשחק ותוך כדי הם שואלים אחד את השני ופותרים תרגילים, כך הם עורכים בקרה אחד על השני ונותנים משוב מיידי אחד לשני.
    המורה גם נכנס כאן לעניין כאשר הוא מאזין להם ולרעיונותיהם, לדרך החשיבה המתמטית שלהם וכך יכול לקבל תמונת מצב ולהעריך את התובנה המתמטית שלהם ולספק אמצעי מדידה.
    משחק מתמטי מפתח לומד עצמאי, אחראי וחוקר.
    כמו שציינת כדי לתכנן משחק טוב דרוש: אתגר, מטרות ברורות, שליטה של הלומד במשחק וסקרנות. ואני בטוחה שלאחר הקורס נדע להכין משחק התואם את הקריטריונים האלו.

    כל טוב!
    אביגיל ויקסלבוים

    השבמחק