יום שישי, 30 באפריל 2010

טובים השניים...



הנושא של שיתוף הוא אחד מכלי הלמידה. לשתף אחר במה שיש לי, במיוחד בדבר שהושג בעמל (וידע הוא אחד מהם), זה דבר שלא כ"כ פשוט לכל אחד.
נושא השיתוף התרחב הודות לאינטרנט שמאפשר לתקשר וללמוד בכל מקום בעולם ובכל זמן.
צריך לזכור- אין אדם שיודע הכל וניתן ללמוד מכל אחד.
ישנם חומרי למידה פתוחים ברשת הנמצאים לרשות הציבור לצרכי הוראה ולמידה: ספרי לימוד, קטעי וידיאו, קורסים, מחקרים ועוד.
אני מאמינה שבעזרת השיתופיות בידע, בחוויות ובאמונות את השותפים לנו בעשייה החינוכית (מורים, הורים, תלמידים...) נוכל ליצור מערכת חינוכית טובה ויעילה יותר שתקדם את התלמידים שלנו ובכלל את החברה שבה אנו חיים.

יום שישי, 16 באפריל 2010

הפודאקסט

במסגרת הקורס נתבקשנו להכנס לאת ר הישראלי http://www.icast.co.il/ , להאזין לפודקאסט ולהשוות לחוויית האזנה לתוכנית רדיו.
אם כן, מהו פודקאסט קולי?
תוכנית רדיו שמועברת דרך האינטרנט. טכנולוגיה זו מאפשרת למאזינים לבחור בתוכן שהם רוצים, לשמוע בכל זמן ובצורה שנוחה להם (מחשב אישי, MP3/4 , פלאפון).
נכנסתי למספר ערוצים באתר, בידור ולימוד ומסקנותיי לגבי הפודקאסט הקולי הן:
היתרונות: ניתן לבחור להאזין לתוכנית בידור/ לימודית מועדפת, ניתן להוריד ל-MP3/4 , לפלאפון ועוד ולשמוע בכל זמן והכל ללא תשלום..., ניתן לעצור את האזנה ולשוב אליה כשמתאפשר, או לשמוע יותר מפעם אחת את השידור, ניתן לעשות עיסוקים נוספים בזמן השמיעה.
החסרונות:הקשבה לתשדירים לימודיים מצריכה ריכוז רב, לא כל התשדירים באיכות טובה (רישרושים, אין רצף בדיבור של הקריין, קול מונוטוני).
ולסיכום, אני רואה בפודאקסט כלי נפלא בשימושו לתכני פנאי ובידור.
כמורה למתמטיקה, אני לא חושבת שהשימוש בפודאקסט יכול להוות כלי עזר או תחליף ללמידה בכיתה, כיוון שבמקצוע המתמטיקה לא מספיק להקשיב אלא צריך גם לראות תהליכים של פתרון תרגילים ולכן אולי שימוש בכלי אחר (הקלטות ביוטיוב ) יוכלו להוות ככלי עזר טוב יותר.

יום שישי, 9 באפריל 2010

משחק זה עניין רציני

משחק- היא פעילות הנעשית בדרך כלל לשם הנאה, בידור ולימוד (ויקיפדיה).

בפוסט זה אתמקד במשחק הלימודי, כחלק מתהליך הלמידה בקורס שילוב הדמיות ומשחקים לימודיים מתוקשבים.

במסגרת עבודתי, כמורה למתמטיקה, השתדלתי לשלב בתהליך הההוראה משחקים (לא ממוחשבים) הן כתרגול והן כסיכום נושא לימודי וזאת על מנת ליצור עניין אצל התלמידים בתהליך הלמידה.

במסגרת הלימודים בקורס, הבנתי, שבחירה ופיתוח משחק לימודי זה לא עניין פשוט.

בזכות המקצועיות והניסיון הרב של מרצת הקורס, פרופ' מיקי רונן, אשר לימדה אותנו לבחון כל משחק על פי קרטריונים של (Lepper,M.R.&. Malon, T.W.(1987 הבנתי, שפיתוח משחק לימודי דורש המון מחשבה ותכנון על מנת שיהיה מוצלח ויעיל, לא מספיק לדעת לתכנת תבניות משחק, אלא חשוב גם להיות מומחה בתחום התוכן של אותו משחק.

ישנם מספר קריטריונים שבעזרתם נוכל להעריך משחק לימודי ממוחשב טוב:
אתגר- שמירה על רמת קושי מתאימה ללומד, המשחק לא צריך להיות קשה מדיי, כדי שלא ייאש את הלומד ולא קל, שישעמם את הלומד. למשחק צריכות להיות מטרות ברורות. המשחק צריך לגרות את הסקרנות של הלומד מבחינה קוגניטיבית וחושית, אך צריך לדאוג שלא יסיח את דעת הלומד מהתוכן הלימודי. ללומד צריך שתהיה אפשרות 'לשלוט' במשחק, כלומר, שיוכל להפסיק את המשחק באמצע, לבחור ברמה שמתאימה לו ועוד.
דבר נוסף וחשוב: לומד שלא הצליח במשימה המשחק יוביל אותו למשימה אחרת, כלומר, המשחק לא פולט אותו, אלא פולט לומד שהצליח במשימות כראוי.

היום, אחרי בחירה, התנסות וניתוח של מספר משחקים לימודיים ממוחשבים במהלך הקורס, ומספר צעדים לפני הגשת פרוייקט הגמר, אני מרגישה שאוכל לבחור/ לתכנן משחק לימודי ממוחשב שיהיה יעיל ומהנה עבור תלמידינו.

יום חמישי, 8 באפריל 2010

הפוסט הראשון שלי....

שלום קוראים יקרים,

הגיע הזמן שאתחיל לנהל את בלוג הלמידה שלי. . .

יש בי חששות בבואי לכתוב את הפוסט הראשון ועולות לי מספר שאלות, כגון: על איזה נושא אכתוב בכל שבוע?, האם אצליח לחשוף את מחשבותיי והגיגיי?, האם אצליח לעניין אתכם ולתרום לכם, הקוראים, באמצעות הבלוג? ועוד ועוד..

לאחר מחשבות רבות אחלטתי לכתוב את הפוסט הראשון על בלוג הלמידה...

ברצוני לשתף אתכם במספר תובנות שהגעתי אליהן לאחר החששות וההתלבטויות בכתיבת הפוסט הנוכחי:
ראשית, הרגשתי היא, שמוטלת עליי אחריות "כבדה", שכן כל מה שנכתב נחשף לעיניי כל, ולכן אני צריכה "לעמוד" אחרי כל פוסט שאכתוב, לדאוג שיהיה מעניין ויתרום לקוראים.
שנית, על מנת לנהל בלוג מעניין עליי להיות יצירתית, אני חייבת להתוודות שזו תכונה חלשה שלי, ומקווה שתתפתח בתהליך כתיבת הבלוג.
ולבסוף, על מנת שאקבל תוצר ראוי, רצוי שאתייחס לניהול הבלוג כאתגר ולא כקושי או נטל, ואז אני מאמינה שתהליך הלמידה יהיה בהנאה.